Bonky, Booho, Beliamo, Joot, Mollio: Je to podvod? [recenze]

-3

Chcete si koupit něco pěkného, co nikde jinde nemají, a co vás ve srovnání s jinými obchody přijde na zlomek ceny? V tom případě si dávejte dobrý pozor na podvodné e-shopy, se kterými se v posledních několika letech doslova roztrhl pytel.

Stalo se vám někdy, že jste se nechali zlákat příznivými cenami a atraktivními fotografiemi výrobků? Nejste sami. Každý den se najde velké množství lidí, kteří podlehnou pokušení a nakonec jim zůstanou oči pro pláč.

Některé z těchto e-shopů mají stejného provozovatele, takže při troše pídění dokážete rozeznat, kterým webům se máte vyhnout obloukem. (Mnohé z těch, které jsme jmenovali v názvu, mají dokonce téměř totožný design.)

Vzhledem k tomu, že za řadou problémů stojí společnost Top Rise s. r. o., podíváme se, co mají všechny tyto weby společné, a co na výhodné nákupy říkají lidé, kteří se nechali napálit.

O Top Rise s. r. o.

Společnost Top Rise s. r. o. se na první pohled (po zadání do vyhledávače) tváří celkem normálně. Když se ale podíváme do Google vizitky, vidíme velmi nízké hodnocení a propojení s e-shopem Bonky.sk, což je web, který má velmi špatné hodnocení. Na portálu Kurzy.cz zase vidíme, že Top Rise s. r. o. (se sídlem v Praze) má u své firmy kontaktní informace z webu Joot, který vypadá prakticky stejně jako web Beliamo, Bonky, Mollio a Booho. (O kterých taktéž víme, že nemají úplně dobré recenze.)

Také nám vyskočí poměrně obsáhlá složka na portálu VašeStížnosti.cz, který provozuje prestižní časopis dTest, kde v souvislosti s Top Rise najdeme velké množství podnětů, které byly v souvislosti s nákupem/reklamací/obchodními podmínkami a dalšími záležitostmi špatně.

Na první pohled se tedy zdá, že společnost Top Rise s. r. o. provozuje síť podvodných a jinak problematických stránek.

Co mají tyto weby společné?

Jakmile se na tyto webové stránky podíváte v jednom prohlížeči (kde je budete mít otevřené vedle sebe), neunikne vám jejich vizuální podobnost. Všechny mají v horním levém rohu logo značky. Všechny navíc mají čtyři hlavní kategorie, které se nachází na stejném místě pod horním menu. (Ženy, muži, domov, děti.) Liší se pouze jejich barva a použitá ilustrační fotografie. Pod tímto (prakticky totožným) menu najdete výčet nejoblíbenějších a nejprodávanějších produktů, který se stylem prezentace poměrně dost podobá přeprodejním portálům.

Co nám přijde téměř jako drzost je to, že v zápatí mnoha těchto webových stránek nacházíme jakýsi obrázek s informací, že jde o oceněný e-shop roku 2021. Opravdu jde ale pouze o obrázek, protože v něm není žádný proklik, který by nám poskytl relevantní informace o tom, o jakou šlo soutěž nebo kdo byl jejím pořadatelem. (Jistě víte, že u důvěryhodných e-shopů toto ocenění nejčastěji uděluje Heuréka. Umístění v soutěži a informování zákazníků, že jste nějaké takové ocenění získali, pomáhá budovat důvěryhodnost e-shopu.) Ve své podstatě jde tedy o parazitování na něčem, co lidé znají.

Když už navíc přišla na to parazitování řeč, Booho se svým názvem poměrně značně podobá známnějšímu Boohoo, které prodává levné oblečení. Joot se zase svým názvem podobá Joom. Beliamo se zase svým názvem podobá další webové stránce, tentokrát Beliani (sice se primárně orientuje na prodej nábytku a doplňků, ale podobnost názvu a loga je opět do očí bijící).

Všechny webové stránky z výše uvedených pak mají v obchodních podmínkách uvedenou stejnou adresu online tržiště, která je někde v Dubaji. Jak tedy vidíte, jde o opravdu “důvěryhodné” webové stránky.

Zkušenosti nakupujících

Asi vám nemusíme říkat, že na všechny tyto weby existují rozsáhlé stížnosti. O některých z nich dokonce psaly i Seznam Zprávy v souvislosti s tím, že zákazníci se šikují proti čínské nákupní galerii.

Také jsme dohledali poměrně obsáhlou skupinu na sociální síti Facebook, která se jmenuje BONKY.cz podvedení a nespokojení zákazníci. Co je na ní asi to úplně nejsmutnější je to, že do ní téměř každý den přibývají stále nové a nové příspěvky od podvedených nakupujících.

U mnoha z nich ale svitla naděje, protože po platbě online je napadlo požádat banku o reklamaci platby. Po předložení dokumentace, komunikace s webovou stránkou a vyjádření ČOI se někteří svých peněz nakonec dočkali.

V neposlední řadě si pak můžete před případnou touhou po nákupu na některém z těchto webů pročíst stížnosti na Top Rise s. r. o. na webu VašeStížnosti.cz. (Pro představu, kdybychom měli vybrat nejčastější typ nadpisu stížnosti, zcela nepochybně by vyhrál ten ve znění: Nedodané zboží.)

Jak se nenechat napálit?

I když někdy můžete mít doopravdy smůlu, existuje několik jednoduchých vodítek, jak se při nákupu na nové webové stránce nespálit.

Mezi hlavní zásady patří:

  • Podrobné vyhledávání prodejce na vyhledávači (zda byla proti němu vedena nějaká stížnost, nebo před ním varuje ČOI)
  • Vyhledání webu na srovnávačích zboží (často tam najdete recenze jak jednotlivých výrobků, tak hodnocení celého webu – pokud je hodně nízké, nemá význam si tam něco objednávat)
  • Kontrola obchodních podmínek a kontaktů, kde by měly být povinně uvedeny údaje o provozovateli (pokud chybí, je to špatně, také ale dávejte pozor na sídlo provozovatele v nějaké hodně exotické nebo vzdálené zemi typu SAE, Čína…)
  • Čtení diskuzí a článků, pokud v souvislosti s webem nějaké najdete

Pak jde také o nejrůznější drobnosti, které vás na první pohled nemusí vůbec trknout, ale které dotváří zbytek mozaiky. Může jít například o fiktivní autority (nejčastěji jde o fiktivní lékaře, kteří mají zvýšit důvěryhodnost podezřelého výrobku) => když vložíte URL obrázku nebo stažený obrázek do Google vyhledávače (po stisknutí ikonky s foťákem), vyhledávač zobrazí všechny stránky, kde byl tento obrázek taktéž použit. (Takže zjistíte, že na jednom webu se může odborník na stejné fotografii jmenovat Jakub a v jiné jazykové mutaci třeba Pedro.) Koukejte i na pravopisné chyby a špatnou češtinu a na další zdánlivé drobnosti, které vás ale mohou ve výsledku ochránit před nenávratnou ztrátou finančních prostředků.

Také jste se nechali některým z těchto webů napálit? Pokud ano, podnikli jste kroky, které vedly k vrácení peněz?

Zdroje informací

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/porady-zahady-stovky-ceskych-zakazniku-se-sikuji-proti-cinske-nakupni-galerii-186494 – Stovky českých zákazníků se šikují proti čínské nákupní galerii (česky)

https://www.vasestiznosti.cz/stiznosti?page=2&q=top+rise&do=page – VašeStížnosti.cz – Top Rise s. r. o. (česky)

https://www.facebook.com/groups/265215108484408/ – BONKY.cz podvedení a nespokojení zákazníci (česky)

Bonky, Booho, Beliamo, Joot, Mollio: Je to podvod? [recenze]
3.7 (73.33%) 3 hlasů
Máte vlastní zkušenost? Podělte se o ni s ostatními. Budou vám vděční.

Zanechte své hodnocení nebo dotaz

Register New Account
Obnovit heslo