Trendyol [recenze]: Bezkonkurenční ceny? Jaká je kvalita?
Turecké tržiště Trendyol vstoupilo na náš trh relativně nedávno. Od té doby ale získalo značnou popularitu a silnou fanouškovskou základnu. Opravdu se ale toto levné oblečení a doplňky vyplatí, nebo jde o další ultra fast fashion pohromu, která nám nepřinese mnoho dobrého?
Nejprve byl mezi kupujícími mimořádně oblíbený Shein, který má nabídku nepřeberného množství oblečení a dalších výrobků z Číny. A to za naprosto bezkonkurenční ceny. Netrvalo to ale dlouho a na globální trh přišlo Temu, které nám ukázalo ještě divočejší a neudržitelnější nákupy. (Zboží je často za naprosto směšné ceny, které mohou jen těžko pokrýt skutečné výrobní náklady. Také se dlouhodobě diskutuje o zabezpečení uživatelských dat a dalších problémech, které Temu má.)
Z koláče si ale chtějí ukousnout i jiní. Například polské Allegro, nebo (relativně) nově také turecké tržiště Trendyol. Jelikož v něj má mnoho našinců větší důvěru, hned se podíváme na to, co můžete od nákupu v něm vlastně přesně čekat.
Co je Trendyol?
Trendyol se na první pohled tváří jako turecké tržiště. Může to tedy vypadat, jako že jde o protiváhu převládajících čínských nákupních platforem. Ve skutečnosti ale Trendyol vlastní z větší části čínská Alibaba Group, která vlastní 86,5 % akcií. Kde má Trendyol sídlo tedy není až tak úplně podstatné, protože čínský majoritní vlastník je naprosto zjevný.
Stejně, jako některé jiné internetové platformy pro prodej oblečení a dalšího zboží, i Trendyol láká především na nízké ceny a levné nákupy. Je ale pravda, že ceny na tomto webu jsou na první pohled trochu realističtější, než například na již zmíněném Temu.
Vzhledem k tomu, kolik lidí na Trendyol nakupuje a recenze zveřejňuje na sociálních sítích, můžeme si troufnout tvrdit, že Trendyol není podvod a zboží by vám mělo přijít. Není to ale klasický e-shop, ale marketplace.
Je Trendyol oblečení dobré?
Na internetu se množí diskuze, ve kterých se lidé snaží přijít na to, zda Trendyol (náhodou) neprodává padělky. V nabídce má totiž i oblečení od jiných známých značek. Někteří uživatelé mají podezření, že by zboží nemuselo být pravé, ale stoprocentně jistí si tím nejsou.
V jiných diskuzích se zase objevily informace (převážně) žen, které uvádí, že:
- Vše, co si na Trendyol koupily, nakonec vracely zpět.
- Jde nejspíš o bezpečnou nákupní platformu, ale kvalita zboží je zhruba jako z Číny.
- Mají problémy s vrácením zboží.
- Mají problémy s doručením zboží a s Trendyolem se nedá prakticky nijak spojit.
- Jim vadí hodně dlouhá lhůta dodání objednávky.
V jiných diskuzích zase lidé uváděli, že zboží, které jim z Trendyolu přišlo, podivně páchlo. A tohoto zápachu se nedalo zbavit ani poté, co bylo vypráno. A to i opakovaně. V takových situacích mají uživatelky v diskuzích obavu z jeho bezpečnosti a nakonec jej ani nenosí.
Skutečně se levný nákup vyplatí?
I když Trendyol není podvod, rozhodně nelze přehlédnout jeho podíl na trhu s fast fashion módou, která nyní představuje skutečně velký problém.
Nejen z hlediska nadprodukce, která pak končí na skládkách, a tím pádem pak dochází k rapidnímu zhoršení životního prostředí, ale také z důvodu rabování přírodních zdrojů. Nemluvě o tom, že výrobky jsou často nekvalitní, takže vydrží být nositelné jen velmi krátkou dobu. (Výrobce příliš nepočítá s tím, že by měl výrobek sloužit třeba po dobu několika let.)
Ultra fast fashion si také udržuje pozici tím, že chrlí do světa zboží, které podléhá aktuálním mikrotrendům.
V dřívějších dobách bylo běžné, že se představovalo jen několik málo kolekcí/stylů ročně. Ty se pak nosily alespoň po dobu několika týdnů/měsíců. Mnohdy šlo navíc o nadčasové kusy z kvalitnějšího materiálu, které člověku vydržely i po dobu několika let, než přišel čas je vyřadit.
V současné době na sociálních sítích instantně vznikají a zanikají trendy, které jsou v kurzu týden či čtrnáct dní. To znamená, že najednou máme až 52 (a více) trendových kolekcí ročně, které navíc často vznikají souběžně s novými kolekcemi dalších trendujících stylů.
Jakmile o ně zájem u cílové skupiny opadne, jsou nahrazeny jiným, aktuálně módnějším zbožím.
V neposlední řadě je důležité myslet i na:
- Pracovní a životní podmínky lidí, kteří toto levné zboží vyrábí.
- Nákupní závislosti a finanční problémy. (Pokud pravidelně kupujete kvanta levného zboží, utratíte peníze, které můžete využít na něco jiného. Případně se zadlužíte.)
- Zvýšení emisí, které je způsobeno prakticky nepřetržitou dodávkou zboží z různých konců světa.
Samozřejmě, pokud chcete Trendyol vyzkoušet, nic špatného na tom není. Je ale důležité si položit otázku, zda levný nákup opravdu stojí za vše, co s sebou do tohoto světa všechno přináší.
Jakou zkušenost máte s nákupy na Trendyol vy?
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trendyol – Trendyol (anglicky)
https://forbes.cz/nizke-ceny-ostry-marketing-tak-chce-turecke-trziste-trendyol-dobyt-nas-trh/ – Nízké ceny a ostrý marketing. Tak chce turecké tržiště Trendyol dobýt náš trh (česky)
https://www.hrot24.cz/clanek/temu-2-0-turecke-on-line-trziste-trendyol-jde-na-to-jinak-i-u-nej-ale-hraji-roli-cinske-penize – Temu 2.0? Turecké online tržiště Trendyol na to jde jinak, i u něj ale hrají roli čínské peníze (česky)
https://www.emimino.cz/diskuse/trendyol-a-zapach-z-obleceni-531570/ – Trendyol a zápach z oblečení (česky)
https://www.emimino.cz/diskuse/trendyol-zkusenosti-527353/ – Trendyol – zkušenosti (česky)