(Podvod) Nakupuju na Alze. Víte to ale určitě? Podvržený e-shop je rizikem dneška
Na internetu na vás vyskočí výzva, že Alza, Sportisimo, nebo jiný oblíbený obchod, má právě zajímavou a hodně lákavou slevu. Toho přece musíte využít! Jenže ne každá taková reklama známému a důvěryhodnému obchodu opravdu patří. Jak tedy poznat, že jste na podvržených stránkách, které nemají s původním e-shopem nic společného?
V poslední době se s tím také setkáváme čím dál častěji. Při brouzdání po sociálních sítích na vás může vyskočit lákavě vypadající reklama, která vás vábí na opravdu výhodný výprodej. Když na ni kliknete, dostanete se na důvěrně známou stránku, na které jste něco kupovali už minimálně tisíckrát.
Jenže tentokrát je něco jinak. Zboží si objednáte a nic nepřijde. Voláte na zákaznickou linku obchodu a náhle zjišťujete, že o vaší objednávce nikdo vůbec neví. Co se asi mohlo stát? Pravděpodobně jste se stali obětí podvodu s podvrženým e-shopem, který vypadá jako téměř identické dvojče toho, který znáte. Není to tedy nějaký podezřelý Steplex.
Nedoporučujeme
Co to je?
To však neznamená, že legitimnost nabídky a webu se nedá ověřit i jinak. (O čemž si povíme níže.) Co se týče původu těchto e-shopů, v současné době se má za to, že je nejspíš v Číně.
Tipy, jak nenaletět
- Podívejte se na URL odkaz. Často jsou tam drobné nepřesnosti, protože původní (originální) adresa je zabraná. Mohou tam být extra pomlčky, místo domény cz může být doména com, místo konkrétních písmen mohou být číslice atd.
- Pokud si nejste jistí, ve vyhledávači zkuste najít webovou stránku prodejce ještě jednou a porovnejte její vzhled a nabídku.
- Napište na oficiální profil firmy na sociálních sítích s dotazem, zda jde opravdu o její nabídku.
- Na podvod může upozornit i to, že při nákupu máte vyplňovat zdánlivě nesmyslné údaje, které po vás ten stejný obchodník v minulosti nikdy nechtěl.
- Podvodník se ve vás snaží vzbudit pocit naléhavosti z časově hodně omezené nabídky. Pokud se rozhodnete okamžitě jednat, pravděpodobně nebudete mít pomyšlení na nějaké ověřování, že?
Pokud už jste naletěli, můžete u své banky vyzkoušet uplatnit chargeback. Je ale nutno podotknout, že na něj člověk nemá automaticky nárok.
Také můžete informovat:
- Policii.
- Originální e-shop (i když ten na sebe nemůže převzít plnění, když s objednávkou nemá nic společného a s podvodem často ani nemůže nic dělat).
- Lidi v diskuzích a na sociálních sítích, aby věděli, čemu se vyhnout.
Počítejte ale s tím, že peníze, o které jste přišli, často skončí v nenávratnu. Pokud jste navíc zadali i další údaje (třeba z karty), tak je potřeba zajistit vaši osobní bezpečnost, protože hrozí jejich další zneužití.
Proč nemůžete vinit originální e-shop
Věřte, že originální e-shopy podvržené stránky rozčilují úplně stejně, ne-li víc, než samotné kupující. Proč s tím ale nic nedělají?
- Mnohdy je opravdu složité ukázat prstem na někoho, komu za kopírování stránky hrozí postih. Tím spíš, pokud je schovaný někde v zahraničí a nevede k němu žádná přímá stopa.
- Podvržený e-shop poškozuje dobrou pověst obchodu, který může mít i mnohaletou tradici, lidé ho znají a má jejich důvěru.
- Neexistuje žádný jednoduchý způsob, jakým by mohl oficiální e-shop “sundat” problematický web a jeho falešnou nabídku. Navíc mohou vzápětí vznikat nové verze.
Jediné, co může originální e-shop udělat, je maximálně varovat zákazníky před kolujícím podvodem. Není to tedy jako Vuci, u kterého už na první pohled tušíte, že na něm může být něco špatně.