Česká pošta: Dočkáte se na Vánoce balíčku?
Vánoce se blíží a spolu s nimi i shon při doručování objednaných balíků. Jaké jsou zkušenosti s tím, když vánoční balík s dárky doručuje Česká pošta? A existuje šance, že se vám podaří ztracenou zásilku reklamovat, nebo najít?
Když se řekne Česká pošta, mnoha lidem se zježí všechny chloupky za krkem. A pravděpodobně bychom našli i mnoho těch, kterým kurýr něco ztratil, nebo nedodal balík tam, kam správně měl. Proto se není čemu divit, že pokud člověk nemusí, Českou poštu využívá jen v minimu nutných případů, nebo vůbec.
Zvlášť před Vánoci, kdy mívá potíže i jinak poměrně spolehlivá a populární Zásilkovna, která má širokou síť výdejních míst a nespočet kurýrů.
Je ale opravdu čeho se bát? A jak postupovat u reklamace, pokud Česká pošta balík nedodá?
O České poště
Českou poštu nejspíš znají všichni, ale pro jistotu si znalosti o ní ještě trochu osvěžíme. Jedná se o státní podnik, který poskytuje poštovní služby na území ČR. Zároveň patří k největším zaměstnavatelům v zemi.
V průběhu roku 2023 byl schválen transformační plán, díky kterému dojde k rozdělení České pošty a Balíkovny, která bude komerční doručovací firmou.
V této chvíli ještě termín pro poslední objednávky přepravy vánočních dárků nebyl vyhlášen. A to jak pro Českou poštu, tak pro spolehlivější Balíkovnu. Na základě zkušeností z předchozích let se dá však (alespoň přibližně) odhadnout, že se bude tento termín pohybovat kolem 18. až 20. prosince. (S přihlédnutím k tomu, že poté následuje víkend.)
Samozřejmě ale doporučujeme vyhlášení posledních termínů sledovat. A také bychom se na ně určitě stoprocentně nespoléhali, protože právě v této době bude poslední dárky kupovat větší množství lidí.
Přečtěte si: Recenze tržiště Allegro
Česká pošta a reklamace
V případě, že ČP nedoručí vaši zásilku tak, jak by správně měla, můžete uplatnit reklamaci. Pokud se vám nechce na poštu, můžete svůj podnět podat elektronicky v aplikaci Pošta Online, případně v aplikaci Sledovat Zásilku. Případně můžete jít na jakoukoliv poštu v ČR. Cestou na poštu nezapomeňte vzít podací stvrzenku, protože bez ní není reklamace možná.
Reklamace se mohou vztahovat i na poškozený nebo chybějící obsah v balíku. Počítejte ale s tím, že reklamační řízení můžete zahájit jen 2 pracovní dny po doručení vnitrostátní zásilky. V případě nutnosti může být zásilka ponechána na poště po nezbytně dlouhou dobu pro další šetření.
Pomoc při doručení
Ať už vám pošta veze něco z Temu, nebo od jiného prodejce, můžete se obrátit i na call centrum České pošty. Technická podpora a informace o službách ČP jsou pro zákazníky dostupné o všedních dnech v čase mezi 8 hodinou ráno a 18 hodinou odpoledne.
Česká pošta a zkušenosti se ztraceným balíkem
V neposlední řadě se společně podíváme do internetových diskuzí, ve kterých lidé zmiňují své zkušenosti s doručením přes Českou poštu, a co následovalo poté, kdy se rozhodli začít hledat nedostupný balík.
Jednou z běžně uplatňovaných zásad, kterou bychom doporučili v případě potřeby využít i vám, je při problému se ztracenou zásilkou kontaktovat odesílatele, který by měl mít u sebe její číslo a další údaje. Ty pak může poště doložit a balík se mnohem snáze najde.
Případně se zjistí, že se opravdu ztratil a odesílatel může zásilku reklamovat sám. Poté vám může vrátit peníze, nebo zaslat nové zboží jako náhradu.
V případě potřeby také můžete zkusit kontaktovat infolinku. Z hlediska úspěšnosti ale spíše doporučíme, aby se o ztracenou nebo poškozenou zásilku staral odesílatel, který má větší šanci na ČP něco vymoci. Případně bychom na infolinku nevolali do chvíle, dokud vám nepřijde SMS/e-mail s kódem zásilky, se kterým můžete dál pracovat.
Co si z toho vzít?
Především to, že se nevyplatí spoléhat na poslední možný termín nákupů vánočních dárků, protože mívají potíže i mnohem lépe fungující doručovací služby. Pokud už ale budete mít nějaký problém, věříme, že výše uvedené webové stránky s kontakty a dalšími postupy vám ho pomohou co nejrychleji vyřešit.
Jakou zkušenost máte s doručováním dárků Českou poštou na Vánoce vy?